Clear Channel International lanceert eerste programmatic buying-oplossing voor outdoorreclame met een gegarandeerd aanbod voor de Europese adverteerdersmarkt

19/01/2017 -  Clear Channel linkedin Share Tweet

programmatic Clear CHannel Mercedes

  • Programmatic buying-mogelijkheden gelanceerd in België
  • Mercedes, Beobank, Unilever en Deliveroo onder eerste adverteerders
  • Europese roll-out wordt voortgezet met lancering in VK in maart

In een nieuwe primeur voor de sector heeft Clear Channel International (CCI), de internationale divisie van Clear Channel Outdoor (CCO), de eerste programmatic buying-tool voor outdoorreclame met een gegarandeerd aanbod gelanceerd in Europa – deze geautomatiseerde oplossing is live beschikbaar in België. CCI kondigt ook plannen aan voor de verdere roll-out van zijn mogelijkheden in programmatic in heel Europa, inclusief details over de lancering in maart in het VK.

De eerste fase van CCI’s oplossing focust op de geautomatiseerde trading van zijn inventory (adverteerruimte) op een gegarandeerde basis en tegen een vaste prijs. Klanten kunnen nu oplossingen voor specifieke doelgroepen in packages aankopen via City Play, het digitale out-of-home (DOOH) netwerk van Clear Channel in Brussel. Dit verloopt langs geautomatiseerde kanalen waaronder het eigen platform van Clear Channel en het Demand Side Platform (DSP), Adform. Het systeem wordt gevoed door data uit bestaande bereiksgegevens voor Out Of Home, die zowel in eigen bezit zijn als afkomstig van third parties. De geautomatiseerde oplossing van Clear Channel vereenvoudigt in aanzienlijke mate het proces voor de aankoop van outdoorreclame.

De volgende markt waar Clear Channel zijn geautomatiseerde aankoopmogelijkheden zal aanbieden, wordt het VK.  In de eerste fase zullen media-aankopers vanaf maart toegang hebben tot Storm, de superieure digitale out-of-home locaties van Clear Channel in het VK. Hierna worden digitale dragers in Retail toegevoegd voor supermarkten en shopping malls, en ook Adshel Live, het grootste digitale out-of-home netwerk in het VK.

Sinds de lancering van het Belgische platform op 9 januari, hebben de verschillende spelers, waaronder de specialisten Posterscope, Outdoor Services, Outsight en Kinetic en de media-agentschappen Space en ZenithOptimedia/Blue 449 een weg gevonden naar dit platform met in het bijzonder aankopen voor een aantal grote adverteerders, waaronder: Beobank (Blue 449), Deliveroo (Kinetic), Mercedes-Benz (ZenithOptimedia) en Unilever (Kinetic).

Na de succesvolle lancering in België zal de geautomatiseerde tool van CCI verder worden uitgerold en aangevuld met bijkomende mogelijkheden. De automatisering zal op termijn alle oplossingen van CCI omvatten, zowel traditionele reclameborden als digitale schermen, maar zal initieel focussen op digitale out-of-home inventory vanwege de bijkomende mogelijkheid om reclamecampagnes in real time aan te passen en uit te zenden. Bijkomende aansluitingen met DSP's die gebruik maken van het Open Direct protocol (het protocol dat door de IAB specifiek ontwikkeld is voor geautomatiseerde gegarandeerde trading) zullen ook verder uitgewerkt worden. Dit geeft kopers Kopers zullen dan volledige aankoopflexibiliteit hebben, doordat ze kunnen inloggen via het geautomatiseerde kanaal van hun keuze. Tegelijkertijd zullen verdere datasets voor verrijkte planning en optimalisering van reclamecampagnes worden toegevoegd om transparante meetbaarheid voor, tijdens en na de campagne te bieden met het oog op een grotere targeting en besteding van middelen.

Onder impuls van de snelle geautomatiseerde toepassing in andere media, vooral in digitaal,  waarbij bijvoorbeeld 70%[1] van de ‘display’ media in het VK in 2016 geautomatiseerd werd verhandeld, is Clear Channel International klaar om de trading van zijn advertentieruimte voor sommige kernproducten en -markten in 2017 voor 100% via programmatic te laten verlopen.

William Eccleshare, Chairman en CEO van Clear Channel International, verklaarde:

“Programmatic buying heeft het aankoopproces in vele cruciale mediasectoren volledig veranderd en wij geloven dat dit hetzelfde zal zijn voor outdoorreclame.  Alles wat de aankoop van ons geweldige medium vereenvoudigt, is van harte welkom. Onze media wordt gemakkelijker om te plannen, kopen, optimaliseren en meten met behulp van vertrouwde aankooptechnologieën die in real time data gevoede oplossingen bieden voor specifieke doelgroepen. We geven dus aan nieuwe en bestaande klanten de meetbaarheid, creativiteit en flexibiliteit die ze verlangen. De geautomatiseerde oplossing van Clear Channel International stelt merken in staat op het juiste moment de juiste boodschap te leveren aan de juiste doelgroep. De oplossing verbindt merken zelfs nog efficiënter met hun doelgroep en stelt ze tegelijk in staat het massapubliek en de naambekendheid die outdoorreclame bezorgt, efficiënter te behalen dan gelijk welk ander medium.

"De lancering van onze programmatic buying-oplossing vormt niet alleen een scharniermoment voor Clear Channel International, maar ook in de evolutie van outdoorreclame, die nu volledig getransformeerd is naar een digitaal medium van de 21ste eeuw."

In een commentaar op de strategie van CCI en de lopende ontwikkelingsplannen voor programmatic oplossingen voegde Stefan Lameire, Chief Customer and Revenue Officer bij Clear Channel International eraan toe:

"De aankondiging van vandaag is nog maar het begin van het programmatic verhaal van Clear Channel International. Onze visie is een technisch geautomatiseerd platform dat gemodelleerd en aangepast kan worden aan elke markt om te beantwoorden aan specifieke lokale aankoopbehoeften van onze klanten. Zodra we de geautomatiseerde gegarandeerde trading hebben uitgerold in onze onderneming, zullen we evalueren waar en wanneer we ook onze inventory beschikbaar stellen aan de veilingmarktplaatsen, alsook media-aankopers in staat stellen voort te bouwen op hun eigen doelgroepgegevens om het targetingproces verder te verrijken. Uiteindelijk zullen het onze klanten zijn, eerder dan de technologie, die de snelheid en de omvang van de verdere ontwikkelingen in programmatic zullen bepalen."

Gevraagd naar het belang van de lancering van de programmatic oplossingen in België, besluit Tom Motmans, Managing Director bij Clear Channel Belgium:

"De introductie van programmatic oplossingen op de Belgische markt is volledig in lijn met onze recente ontwikkelingen en innovaties die toegespitst zijn op de behoeften van de adverteerders. Ons digitale out-of-home aanbod en onze bijbehorende People & Places-oplossingen bieden de flexibiliteit en de doelgroepgebaseerde oplossingen die de kern vormen van geautomatiseerde trading. Het resultaat voor de merken is een geoptimaliseerde context, een nauwkeurig doelgroepbereik en een onmiddellijk engagement met de klant.

Clear Channel Belgium versterkt zo zijn rol van pionier op de Belgische out-of-home markt die met deze lancering in zijn geheel een aanzienlijke boost zal krijgen. De commercialisering van de outdoorreclame is in volle evolutie en Clear Channel is van plan de markt met een nieuwe visie op dit medium te benaderen. Het is onze ambitie de toekomst van de out-of-home media vorm te geven."

Klanten die out-of-home campagnes van Clear Channel’s digitale netwerk in Brussel hebben aangekocht via programmatic, reageren als volgt:

Luc Brenard, Head of Marketing Communications Beobank

“Beobank staat altijd open voor het testen van innovatieve media en heeft daarom het advies van Blue 449 gevolgd om te investeren in City Play voor een van haar sleutelcampagnes van 2017, met name de Beobank autolening campagne in het kader van het autosalon”

Laurence Henuzet, Digital Trading Manager ZenithOptimedia:

"Ik ben opgetogen dit one-to-many medium te kunnen testen dat geografische nabijheid, consumenteninteresses en een een sterke visuele impact met elkaar combineert.

"Clear Channel lanceert zich in het programmatic avontuur van automated buying en wij verlangen er sterk naar dit aanbod verder uit te breiden, want het is een mooi product dat ons in staat zal stellen een complete strategie te ontwikkelen binnen onze trading desk.”

Peter Zijlstra, Manager Marketing Communication Mercedes-Benz Cars:

"Mercedes is altijd op zoek naar innovaties. We kijken daarbij niet alleen naar onze eigen producten maar ook naar innovatieve media. Samen met ZenithOptimedia zijn we verheugd om City Play als een van de eersten in te zetten tijdens het autosalon.”


[1] Bron: ZenithOptimedia, Programmatic Marketing Forecasts 2015

CCI lanceert programmatic buying-oplossing voor outdoorreclame (PDF, 72,83kB )
Non-content image